Bosch, Yamaha, Brose, Shimano: quin motor equipa la millor ebike de l'any?

2017-05-04 10:38

Bosch, Yamaha, Brose, Shimano: quin motor equipa la millor ebike de l'any?

La prestigiosa revista online E-Mountainbike Magazine ha publicat una interessant comparativa de 14 ebikes de muntanya del 2017. La prova serveix per comparar, a més d'alguns dels models més interessants de l'efervescent mercat de la bicicleta elèctrica, els principals motors. I la principal conclusió que en traiem és que la competència cada cop està més dura per al fins ara omnipresent fabricant alemany Bosch.

Foto: Christoph Bayer, E-Mountainbike Magazine

 

La prova posa, cara a cara, quatre bicis amb motors Bosch (Cube Stereo Hybrid 160 Action Team, Haibike Xduro Allmtn 8.0, Lapierre Overvolt AM900+ Carbon i Scott E-Genius Tuned 700 Plus), amb cinc amb el novedós motor Shimano (Bulls E-Core Di2 FS 27,5+, Focus Jam 2 Factory, Merida E-One Sixty 900E, Stevens E-Sledge+ ES i Thömus Lightrider E1), tres amb motor Brose (Specialized Turbo Levo FSR Expert 6 Fattie, Rotwild RE+ FS Pro i Nox EDF 6.7 Hybrid), una amb motor Yamaha (Giant Full-E+ 0 SX) i una amb el també nou motor Panasonic (Flyer Uproc7 8.70).

Sembla que els provadors no van tenir gaire dificultats a l'hora de triar la vencedora: és la Merida gràcies al seu motor Yamaha, les suspensions Fox (forquilla 36 Float Factory de 160mm i amortidor Float X2), el canvi electrònic XT Di2, la tija telescòpica Rockshox Reverb o els pneumàtics Maxxis DHR de 2,8 polzades i a la seva encertada geometria.

A les pujades, la Merida, la Focus, l'Scott, l'Stevens i la Thömus assoleixen les puntuacions més altes, mentre que la Nox, la Giant i la Bulls ocupen les últimes posicions.

En els descensos, el primer premi és per a la Focus, la Merida i la Thömus, mentre que un altre cop la Giant i la Haibike es queden força enrere.

A l'hora de valorar el compromís entre estabilitat i l'agilitat, les millors són la Cube, la Focus, la Merida i la Thömus. En canvi, sorprèn el pobre resultat aconseguit per la que fins ara havia estat la marca de referència en el sector de les ebikes, Haibike, que obté el mateix resultat que la Giant, mentre que la pitjor és la Bulls.

Si ens fixem en el pes de les bicis, les més lleugeres són la Thömus (20,54 kg), l'Stevens (21,12), la Focus (21,3 kg), la Nox (21,87) i la Merida (21,96). Excepte la Nox, totes munten motor Shimano, i no deu ser casual que els cinc models destaquin pel seu comportament dinàmic.

A l'altra costat de la balança, les més pesants són la Bulls (23,96), la Flyer (25,29) i la Haibike (22,94).

Si del que es tracta és de valorar la millor relació qualitat preu, la vencedora indiscutible és la Merida, seguida per la Focus, la Cube, l'Scott i l'Stevens. Specialized, Lapierre, Thömus, Rotwild i Nox vénen a continuació. Bulls i Giant són les últimes.

La comparativa d'E-Mountainbike Magazine incloïa una prova cronometrada en una pujada de 600 metres i un 11% de desnivell. Aquí no hi va haver sorpreses: el millor resultat va ser per al motor Bosch (2 minuts 16 segons), seguit pel Shimano (2m 21s), el Panasonic (2m 23s), la versió antiga del Yamaha (2m 33s), mentre que l'últim lloc va ser per al Brose (2m 38s), que com ja hem tingut ocasió de comprovar, rendeix considerablement menys del que promet.

Un factor a ressenyar: el discret aconseguit per l'Specialized, una ebike que té molt d'èxit entre els ebikers, però que a l'hora d'enfrontar-se als seus rivals no acaba de donar la talla.

De tota manera, Bosch farà bé de no adormir-se als llorers. I la prova del que diem és el resultat global de la comparativa. La millor bici anava equipada amb el nou motor Shimano. I no només això: a excepció de la Bulls, els altres models equipats amb Shimano (Focus, Stevens i Thömus) també aconsegueixen uns grans resultats.

Han aconseguit un motor quasi igual de potent que el Bosch però més lleuger i compacte, i, un factor cada cop més valorat en el mercat actual, més fàcil d'integrar en el quadre juntament amb la bateria.

Com a conclusió, les ebikes de muntanya que s'imposen són doble suspensió amb un mínim de 130 mm de recorregut, munten cobertes 27,5 Plus de qualitat, bateria i motor el màxim d'integrats en el quadre, motorització Shimano i una frenada potent.

 

Per llegir el text íntegre del reportatge (en anglès), cliqueu aquí