Tot el que hauries de saber sobre la bateria de la teva ebike

2017-02-16 11:22

Tot el que hauries de saber sobre la bateria de la teva ebike

Hi ha unes quantes preguntes sobre les bateries que a la botiga ens fan de forma recurrent. Com que creiem que és un tema d'utilitat per a tothom que tingui o es plantegi comprar una ebike, aquí teniu les respostes sobre l'ànima elèctrica que us impulsa:

--Quant val una bateria?

Doncs depèn molt de la marca. Una bateria Bosch de 500Wh surt, a principis de 2017, per 873 euros (una mica menys les Yamaha), mentre que la bateria d'un fabricant genèric xinès de 9Ah pot costar-ne uns 300. Totes tenen components semblants, encara que, com és lògic, la qualitat de fabricació o el pes són diferents.

--Per què la bateria d'una bicicleta elèctrica és tan cara?

Tant se val que sigui una bateria Bosch, Yamaha o d'un fabricant xinès desconegut. La bateria és el component més car de la teva ebike. L'interior és més sofisticat del què suggereix l'aspecte exterior de la carcassa. A dins hi ha tot de cel·les (semblants a les piles que fem servir habitualment a casa) de liti, un material relativament escàs i car, i un petit aparell electrònic (BMS) que gestiona la carrega i descàrrega de cada cel·la, evitant descàrregues excessives i sobrecàrregues. A això hi has d'afegir les hores de feina que suposa soldar cadascuna de les cel·les.

--Les bateries de les bicis elèctriques tenen efecte memòria?

Les antigues bateries de níquel-cadmi o de plom tenien efecte memòria i, perquè no s'adormissin, els fabricants recomanaven no posar-les a carregar fins que estiguessin buïdes. En les actuals bateries de liti -les que munten les ebikes actuals- l'efecte memòria és insignificant. De manera que les podem posar a carregar en qualsevol moment, tant si el nivell de càrrega està al mínim com a la meitat.

--És dolent deixar la bateria al mínim?

No passa res si en les nostres sortides exhaurim la càrrega de la bateria. El nostre "dipòsit d'energia" té un sistema que protegeix les cel·les contra descàrregues exagerades. Ara bé, guardar la bicicleta durant dies o setmanes amb la bateria totalment descarregada sí és dolent. Pot provocar danys irreparables.

--Què he de fer si no utilitzo la bicicleta durant un període de temps llarg?

L'ideal és treure la bateria de la bicicleta i guardar-la en un lloc sec, a una temperatura ambient de quinze-vint graus i amb com a mínim un 50% de càrrega. Com que la bateria, encara que no s'utilitzi, sempre té pèrdues, l'ideal seria que cada quinze dies la poséssim a carregar durant quinze o vint minuts.

 

--Puc deixar la bateria carregant-se tota la nit?

En principi sí, es pot fer. Els carregadors actuals són intel·ligents i quan detecten que la bateria està carregada, deixen de posar-hi més tensió. Però, per precaució, millor desconnectar-la de la corrent un cop està carregada. No oblidem que les bateries de liti d'una bicicleta acumulen una gran quantitat d'energia elèctrica i que potencialment són perilloses.

--Quines precaucions més puc prendre per seguretat?

Doncs per exemple, no deixar-la a ple estiu al sol durant hores o darrera d'un vidre on hi toqui el sol.

--Les bateries són estanques?

Sí, es poden mullar si plou i es poden rentar amb aigua. El que està prohibit és submergir-les o rentar-les amb aigua a pressió. Prohibit rentar la teva ebike al renta-cotxes de la benzinera.

--Puc carregar la bateria a l'aire lliure?

En principi no passa res però en aquells dies que la humitat supera el 90%, et pots trobar que al posar el carregador saltin guspires. Així que millor fer-ho sempre a l'interior. Una habitació ventilada seria l'ideal.

--Què vol dir que la bateria té 500 o 750 cicles?

Els fabricants anuncien la quantitat de vegades que les seves bateries es poden recarregar. Això vindria a ser la vida útil de la bateria per número de recàrregues.

--Cada vegada que la poso a carregar estic consumint un cicle?

No. Un cicle és una càrrega completa, de totalment buïda a totalment carregada. Per tant, si la poso a carregar quan està a la meitat, només estic consumint mig cicle.

--Però la bateria ha perdut rendiment i l'he carregat menys de 100 vegades...

Això pot passar també. Una bateria pot morir perquè ja l'hem carregat més vegades de les que anuncia el fabricant o bé perquè ja ha entrat en una fase de decliu pel temps que ha transcorregut des que la vam començar a utilitzar. Tinguem en compte que les bateries comencen a perdre capacitat de càrrega a partir del tercer any de vida.

--Això vol dir que hauré de canviar la bateria quan arribi als 500 cicles?

El més probable és que no. La bateria segueix funcionant quan supera el número de cicles que apareix a les especificacions del fabricant. L'únic que notarem és que de forma progressiva perdem autonomia, fins que arribarà un moment que farem tant pocs quilòmetres que no hi haurà més remei que canviar-la. Amb autonomies reduïdes, però hi ha bateries que arriben als sis anys de vida.

--Així doncs, la meva bateria morirà per excés de recàrregues o perquè ja fa massa temps que la tinc?

La immensa majoria de bateries d'ebikes moren perquè fa massa temps que les tenim. N'hi ha prou de fer un càlcul per adonar-nos que, el més probable, és que a nosaltres ens passi el mateix. Si amb cada càrrega podem fer 40 quilòmetres, amb 500 cicles podrem recórrer 20.000 quilòmetres abans que la bateria perdi rendiment. Francament, poques persones fan tants quilòmetres en dos anys.

--Totes les bateries duren el mateix?

No i sí. Hi ha petites diferències entre bateries en funció de la química que utilitzin. Ara bé, actualment, la immensa majoria de fabricants munten cel·les d'ió de liti. Alguns fabricants usen LiFePO4 (fosfat de ferro-liti), que tot i ser més pesades, tenen una vida més llarga i a penes acusen una caiguda de la potència amb càrregues baixes. O ió de liti de polímer, que són més potents però potencialment també més perilloses.

--És veritat que les bateries perden rendiment quan fa fred?

Sí. Les bateries de liti perden rendiment quan la temperatura ambient s'acosta als 0 graus. No és que perdin capacitat de càrrega, sinó que tenen dificultats per alliberar-la. Si rodem amb bicicleta tot l'any i vivim en un lloc fred, podem pal·liar aquest inconvenient cobrint la bateria amb una funda de neoprè com les que pots comprar a eBici.cat. Aquest abric ajudarà a retenir el calor generat pel seu propi funcionament.

--I la calor també l'afecta?

Sí. Les bateries també pateixen amb temperatures superiors als 40 graus.

--En resum, què és el que no convé a la bateria?

L'aigua a pressió, els ambients extremadament humits, hores d'exposició al sol a l'estiu, deixar la bateria connectada al carregador tota la nit, guardar-la totalment descarregada.

La bateria és el component més car d'una ebike. Val la pena mimar-la una mica.

--Quina garantia tenen les bateries?

Fins fa poc, alguns fabricants consideraven la bateria un consumible de la bicicleta (com els pneumàtics o la cadena) i donaven una garantia de només 6 mesos o 1 any. A dia d'avui, hem de renunciar a comprar cap bicicleta que no inclogui una garantia de 2 anys per a la bateria.