Ebikes: motor a la roda o motor central?

2016-11-23 18:11

Ebikes: motor a la roda o motor central?

És una de les preguntes que més ens fan a la botiga? Quines bicicletes elèctriques van millor, les que porten motor a la roda o les que equipen motor central? La nostra resposta és que en general van millor els motors centrals, però que hi ha excepcions. El motor a la roda és la millor opció per a bicis urbanes econòmiques, mentre que el motor central és ja pràcticament l'única solució possible per a practicants assidus de mountain bike i per a ciclistes que fan sortides llargues.

Uns i altres tenen avantatges i inconvenients. Repassem-los.

Motor central

Bosch, Yamaha i Brose, per citar els fabricants més reconeguts, tenen en el seu catàleg unes motoritzacions que podríem qualificar d'intel·ligents. Equipen sensor de parell, de manera que tenim més potència en funció de la força que exercim sobre els pedals.

Els avantatges del sensor de parell són nombrosos:

-En comparació amb els motors a la roda, transmeten una sensació molt semblant a la de circular amb una bicicleta convencional. Com més apretes, més corres.

-La bateria dura més. A igualdat d'ampers entre una bicicleta equipada amb sensor de parell i una que no en porta, la primera podrà fer molts més quilòmetres amb una sola càrrega. Mentre que la segona acostuma a malbaratar ampers amb accelerades innecessàries.

-Reacció immediata. Si portes sensor de parell, n'hi ha prou de fer una mica de força sobre els pedals perquè la bicicleta es comenci a moure. Si no en tens, hauràs de fer com a mínim mitja volta de pedals abans que el motor s'activi.

-Conducció molt més precisa en muntanya. En situacions delicades com una trialera, en una bicicleta amb motor a la roda has de tenir els dits sempre a prop de les manetes de fre per evitar que una accelerada no desitjada ens acosti a l'abisme. Amb sensor de parell l'aturada del motor quan deixes de pedalar és automàtica.

De tota manera, compte. També hi ha bicis amb motor a la roda que munten sensor de parell, com tots els models de la gamma Evo de BH o la marca catalana Uualk.

Altres avantatges del motor central

-Facilitat per desmuntar les rodes en cas de punxada

-Centre de gravetat baix i centrat

-Darrera dels principals models hi ha marques de gran prestigi com Bosch, Yamaha o Brose, un dels principals fabricants mundials de components elèctrics per a la indústria automobilística.

-Compatible amb canvi de velocitats integrat

I quins són els inconvenients? Que també n'hi ha

-Gran desgast de la transmissió. El motor central tira de la cadena, amb la qual cosa aquesta ha d'aguantar unes tensions extres. En conseqüència, pinyons, plats i cadenes duren menys que en una bici convencional.

-Per protegir la transmissió, els motors centrals porten una mena d'embragatge que redueix molt l'assistència en el moment de canviar de pinyó. Aquesta pèrdua de potència pot provocar que el ciclista es quedi mig clavat quan canvia de velocitat en una pujada.

-Preu elevat

-En general pesen una mica més que els motors a la roda

-Major complexitat

 

Motor a la roda

El mite que els motors a la roda no van bé és fals. El què ha passat és que la irrupció dels motors centrals, tecnològicament més avançats, està arraconant l'única opció que fins fa pocs anys hi havia. Però el cert és que els motors a la roda funcionen la mar de bé, sempre que acceptis les seves limitacions.

Avantatges

-Preu. Una roda radiada amb el motor et pot sortir per 140€, el mateix que et poden costar molts dels components que equipa un motor central.

-Pes

-Simplicitat

-Al no disposar d'"embragatge", pots canviar de velocitat en plena pujada sense que es produeixi cap pèrdua de potència.

-Possibilitat de muntar el motor a la roda del davant (solució obligada en bicis amb canvi integrat).

Inconvenients

-Al no disposar de sensor de parell, la majoria de bicis amb motor a la roda només tenen els nivells d'assistència que pots seleccionar des del display. La bicicleta sempre anirà a buscar la velocitat programada per a cadascun dels tres, quatre o cinc nivells d'assistència. Així, per exemple, et pots trobar circulant per un carrer de vianants i que no hi hagi manera de circular a menys de deu quilòmetres per hora (a no ser que paris el motor, clar).

-Més consum de bateria

-En quasi tots els casos, són menys potents

-Carreguen pes a la roda del darrera

-Dificultat a l'hora de reparar una punxada

-Castiguen més els radis

En definitiva, els motors centrals es van imposant, i més que ho faran encara a mesura que baixin de preu i apareguin nous fabricants. Però els motors a la roda, que tampoc paren d'evolucionar, tindran encara el seu mercat durant molts anys.