Avantatges (i inconvenients...) de les bateries integrades

2017-12-15 11:32

És una de les principals tendències de la temporada 2018. Les persones interessades en comprar una bicicleta elèctrica de gamma mitja-alta només tenen ulls pels models amb bateria integrada, i això quan no l'exigeixen com a condició irrenunciable. Cada cop més, els ciclistes elèctrics volen gaudir del plaer que proporciona l'energia acumulada a la bateria, però, això és important, sense que es noti que porten un extra d'energia. Es tracta que no es vegi la bateria i, segur que molt aviat, tampoc el motor.

Lapierre AM 700i Bosch

 

Els avantatges de les ebikes amb bateria integrada són essencialment un: és una qüestió purament estètica, i no menor si considerem l'alta demanda que estan tenint aquest final de temporada 2017. Les ebikes 2018 tenen línies més pures, més harmòniques, més netes. En algunes es veu el quadre i poc més. En canvi, presenten alguns inconvenients.

Ja fa alguns anys que circulen ebikes amb bateria integrada. Marques pioneres en la seva introducció van ser Specialized amb la trencadora Turbo Levo, que ha obligat a la majoria de grans marques a posar-se les piles, i de forma més secundària, BH en els seus models equipats amb motor propi (Evo) i Brose.

La gran muralla amb què ha xocat la introducció de les bateries integrades és l'obsessió dels fins ara dos grans fabricants de motoritzacions per a ebikes, Bosch i Yamaha, a produir uns sistemes totalment hermètics. Ells fan el motor, la bateria, la pantalla, el sensor i el cablejat, i ningú més pot produir bateries compatibles amb les seves motoritzacions. Punt. Els fabricants de bicicletes es limiten a ensamblar un conjunt amb la configuració que els ve donada.

Bateria Bosch Power Tube

 

Per sort, Brose, i després Shimano amb el seu motor E8000, han acabat amb aquest tancament i han obligat l'alemanya Bosch a reaccionar. Els primers també fabriquen motor i bateria, però donen llibertat a les marques de bicis perquè muntin les bateries que els convinguin. I així és com Specialized, Bulls, Focus, Rothwild o Merida s'han fartat de vendre bicicletes de muntanya amb bateria integrada.

Per fi, fa pocs mesos han començat a arribar a les botigues els primers models amb motoritzacions Bosch i la bateria integrada Power Tube, com la Lapierre AM 600i Bosch.

Yamaha encara no ha reaccionat, però segur que la propera temporada presentaran les seves bateries integrades. Si per alguna cosa es caracteritzen els fabricants japonesos és perquè triguen més del desitjable a actualitzar-se. No tenen pressa. L'avantatge és que quan ho fan el seu producte està més que provat i quasi mai falla.

I quins són els inconvenients de les bateries integrades que anunciàvem al principi? A continuació els enumerem:

1-Si més no en el cas de Bosch amb la seva Power Tube, pesen més que les bateries convencionals a igualtat de capacitat (100 grams més). A aquest factor s'hi ha d'afegir que els quadres han de ser dissenyats per embolcallar la bateria, en lloc de suportar el seu pes quan es munten a sobre. De manera que en general són una mica més pesats. L'avantatge és que la bateria va situada més baixa, amb la qual cosa també baixa el centre de gravetat.

2-L'obsessió per integrar bateria i, cada cop més, també el motor dificulta la feina de taller. Posar tots els components dins del petit quadre d'una bicicleta pot convertir en un vertader malson la localització i reparació d'avaries.

3-La integració de bateria i motor dificulta la ventilació i, en dies de calor, pot propiciar un escalfament i la subsegüent aturada de la unitat motriu.

4-Pot semblar una qüestió menor, però per a molts ebikers no ho és. Les bateries integrades són més llargues, així que per als ciclistes amants de les llargues distàncies és més complicat carregar una segona unitat a la motxilla.

5-La majoria de marques de bicis munten la Power Tube de Bosch a la part inferior del tub diagonal del quadre. En conseqüència, queda més exposada a la pols, el fang, les pedres i l'aigua que aixeca la roda del davant.

6-També pel fet d'estar situada a la part inferior del quadre, és més fàcil que, en el moment de posar-la i treure-la, caigui a terra i es faci malbé.

7-I per últim, integrar la bateria en el quadre comporta que el diàmetre del quadre augmenta de forma exponencial.

Però no ens enganyem. Per a la majoria d'usuaris aquests inconvenients són minúcies insignificants si poden tenir una bici de línies pures. El bonica que és una ebike sense la motxilla muntada damunt del quadre!