Hem fet el Tourmalet en ebike!

2015-09-03 19:07

Vam dir que ho intentaríem i ho hem aconseguit. Hem fet amb bici elèctrica el que segurament és el port amb més història del Tour de França, el Tourmalet.

 

Els seus 2115 metres d'alçada imposen, la veritat, i més si véns d'un llarg període d'inactivitat relativa, com és el meu cas. Que consti que no sóc un caçador de ports. N'he fet molts en la meva vida, però mai els he anat a buscar. Senzillament hi eren i els he pujat per gaudir de l'ascensió i d'un llarg i veloç descens. Els més alts que he pujat van ser per entrar a la Xina. Feien un 3500 metres d'alçada i anava carregat amb alforges, però a costa de paciència tot s'aconsegueix.

El 21 d'agost vam passar-hi amb cotxe per reconèixer-lo, pel vessant de Luz Saint Sauveur. Nosaltres el pujaríem des de Bagnères de Bigorre.

El gran dubte no era un servidor aguantaria. El que estava en qüestió era la bateria. Serviria la bateria d'una bici elèctrica de gamma mitja per fer més de 1.300 metres de desnivell?

L'endemà a les vuit del matí ja era a la carretera. Aquell dia, la meva intenció era posar a prova la bici elèctrica de muntanya d'un model pre-sèrie que m'havien deixat. No tenia intenció d'arribar fins a dalt de tot, perquè desconeixia el que podia donar de si la bateria i perquè el lloc on m'allotjava, més amunt de Lesponne, sumava uns quilòmetres extres que, a priori, feien l'excursió massa llarga.

Però un cop hi ets, et vas animant i quan ja fa uns quants quilòmetres que has deixat enrere Sainte Marie de Campan i et dirigeixes a La Mongie, penses que per què no intentar-ho. I quan et planteges això, ja no pots deixar-ho i continues pedalejant, superant ciclistes i veient-te superat per d'altres, preguntant-te com és que els francesos crien llames al Pirineu o lamentant el mal gust que van tenir els propietaris que van urbanitzar l'horrend complex d'esquí de La Mongie.

En definitiva, que a 100 metres del cim, i després de 19 quilòmetres de pujada, la bateria va dir prou. Res greu, una apretadeta més, i vam coronar el Tourmalet.

Això sí, després que un fotògraf professional de l'empresa Phototourmalet.com ens immortalitzés, a nosaltres i als centenars de ciclistes de totes les edats, sexe i condició que els caps de setmana d'estiu hi pugen cada dia, per a la posteritat.

El mal és que per arribar al nostre allotjament tenia cinc quilòmetres de pujada que, sense bateria, es van fer una mica, una mica llargs.

Els dies següents vam estar provant la Roma, un model plegable de la marca Legend eBikes que allarga la bateria molt més del que es podria imaginar. Amb ella vam pujar dos cops el Col d'Aspin (1490 metres), preciós però d'alçada ostensiblement més baixa que el Tourmalet. Fins i tot ho ha provar la meva dona, que sense estar precisament en forma, no va tenir cap problema per arribar fins a dalt.

 

I l'últim dia d'estada al Pirineu francès tocava pujar al Tourmalet amb la petita Roma. Val a dir que per pujar l'Aspin havíem utilitzat el nivell d'assistència 2 en els trams més o menys planers i l'1 en les pujades més fortes (el nivell 2 t'empeny fins a uns 15 quilòmetres per hora i l'1 fins a uns 10).

Com que el Tourmalet té 625 metres més que l'Aspin, aquell dia tocava estalviar bateria al màxim. Així que vaig pedalejar tota l'estona amb l'assistència 1, però vaig aconseguir arribar fins a dalt encara amb 36,1 volts a la bateria, suficients per a ben bé 5 quilòmetres més de pujada. I un cop d'alt vaig haver d'esperar més de cinc minuts que el meu company de fatigues (bé, la seva fatiga era molt més gran que la meva) arribés.

Per als amants de les estadístiques i segons l'aplicació Strava, en l'ascensió al Tourmalet amb la Roma vaig invertir 1 hora i 27 minuts des de Sainte Marie de Campan, 36 minuts més que el ciclista professional Robert Gesink i 10 minuts més que el temps que havia fet uns dies abans amb la bicicleta elèctrica de muntanya. En la classificació d'Strava, vaig aconseguir el temps 2194 d'un total de 8590 persones que fins aquell dia havien pujat al Tourmalet utilitzant aquesta aplicació.

A la baixada vaig agafar velocitats punta de 68 per hora, que no està malament tractant-se d'una plegable. Però vaig aconseguir un resultat força més discret: el 598 d'un total de 1912 registres.

Els recorreguts pel Pirineu francès ens han permès corroborar que muntant una bici elèctrica es pot arribar molt lluny i superar grans desnivells mentre es realitza un esforç físic moderat.