Passar-se a l’eMTB: consells

2019-11-08 11:54

 

Passar-se a l’eMTB: consells

 

Has fet mountain bike tota la vida i vols passar-te a les elèctriques? Et donem alguns consells perquè trobis l’ebike ideal per a tu.

 

 

 

 

Quin tipus d’ebike necessito?

Per respondre a aquesta pregunta t’has de plantejar quines rutes fas ara i quines esperes fer amb una ebike. A partir de la nostra experiència, podem assegurar-te que faràs rutes més llargues i de més desnivell, i segurament, si pots, també sortiràs més dies a la setmana.

A causa del sobrepès d’una elèctrica i del fet que passaràs més estones sobre el seient, t’aconsellem que busquis una bici còmoda i no regategis en el recorregut de les suspensions. Oblida’t de les forquilles de 100mm (mínim 120), no descartis les bicis de doble suspensió i assegura’t que tingui uns bons frens. Les cobertes amples (mínim de 2,50) t’aportaran un plus de comoditat.

Les ebikes més venudes són les de trail i allmountain. Les vendes de rígides i de models tipus ral·li són minoritàries. Per alguna raó deu ser, no?

 

El pes és important?

Evidentment, en una ebike el pes importa, però té un paper secundari comparat amb una bici convencional. És possible estalviar dos quilos substituint components, però aquests dos quilos que guanyaràs a costa d’una inversió elevada representaran només el 10% del pes total. Per damunt de tot, valora la solidesa i fiabilitat dels components dels models que més t’agraden.

 

Quin motor?

En aquesta apartat ja entrem en una qüestió delicada, ja que depèn dels gustos i fòbies de cadascú. Ara bé, triïs el que triïs, si parlem dels principals fabricants, segur que l’encertaràs, perquè tots els motors funcionen bé. Destaquem les virtuds dels principals:

Bosch 2020: baix pes, potència, mode eMTB, bateria de 625Wh, baix consum i un gran servei postvenda.

Brose S Mag: molt poc soroll, baix pes, potent, finesa de funcionament superlativa i models amb gran capacitat de bateria (a diferència d’altres marques, Brose no obliga els fabricants a muntar les seves bateries).

Shimano: el motor més compacte i lleuger del mercat, possibilitat de configurar les assistències des de l’aplicació E-Tube i models amb més de 500Wh de bateria.

Yamaha: és el motor més fiable del mercat.

 

Doble o rígida?

Doble, doble, doble… És el que diem sempre a la botiga, i de fet representen més del 90% de les nostres vendes. Una bona bici convencional rígida pesa 10-12 kg i quan la roda del darrera rep un impacte violent al ciclista li resulta més o menys fàcil amortiguar-lo sense que la muntura es descontroli. En el cas d’una ebike rígida, que pesa quasi el doble, és la teva esquena la que rep l’impacte.

A banda d’això, una doble suspensió et permetrà pujar per corriols impossibles sense perdre tracció.

En definitiva, i si el teu és el mountain bike i no les vies verdes, doble, doble, doble.

 

Capacitat de la bateria?

Fins ara, la immensa majoria d’elèctriques muntaven bateries de màxim 500Wh, i no és que sigui insuficient. Amb 500Wh pots fer rutes exigents de 40 km utilitzant assistències altes (60-80 km amb assistències baixes). Però per a aquell dia, de tant en tant, que vols fer una ruta llarga, aquesta capacitat es quedarà curta i t’obligarà a portar el carregador -comptant que trobaràs un lloc on carregar- o bé a comprar una segona bateria… que només faràs servir quatre dies l’any. Així que aconsellem a la majoria de ciclistes que triïn models de mínim 625Wh, que és el que muntaran molts models Bosch 2020, però també Brose i Shimano.

Ara bé, tampoc cal passar-se. La propera temporada hi haurà models de fins a 1250Wh, com la Kettler Quadriga Duo CX12 FS. No tindria sentit fer el desemborsament que suposa una bici amb tanta bateria i excés de pes si realment no li has de treure profit de forma regular.

 

27,5, 29, plus…?

En aquest apartat també entren les preferències personals. Les plus t’aportaran més tracció i capacitat d’amortiguació, mentre que amb les 29” tindràs traçades més precises i capacitat de superar obstacles grans. Els models que combinen les dues mides (29” davant, 27,5 plus darrera) uneixen el millor dels dos móns, i de cara al 2020 n’hi haurà uns quants (com les Bulls Sonic AM). El que desaconsellem són les rodes primes (2,25, 2,30…), que t’obliguen a anar amb molta més pressió.

 

Transmissió?

De cara al 2020 hi haurà molts models amb transmissió de 12 velocitats i considerem que en una ebike és innecessari. Un canvi de 12 velocitats implica que la cadena és més prima, i per tant més fràgil, que en un canvi de 10. Per sort, aquests mateixos canvis (Shimano i Sram) ja són específics per a ebikes, i això suposa que, per evitar creuaments excessius de cadena, no permeten pujar pinyons de dos en dos. Afortunadament també, els cassettes creixen en tamany. Passen a la història els pinyons grans de 36 i es generalitzen els de 46 i 50 que et permetran pujar per tot arreu.

 

I els frens?

Una elèctrica té molt aplom i agafa molta velocitat, així que quan arribis a un revolt necessitaràs uns bons frens. Fins ara, els frens de quatre pistons estaven reservats a les gammes altes però ara n’hi ha de molt més assequibles que incorporaran molts models 2020. Si no fas grans desnivells, uns discos de 180mm seran suficients. Per a qualsevol altre ús, tria un model que munti discos de 200 (com a mínim al davant).

 

Tija telescòpica?

La tija telescòpica ha deixat de ser un component reservat per a bikers amants de l’enduro o el descens. Les bicis amb doble suspensió són més altes que una bici convencional, així que la tija telescòpica et donarà molta seguretat cada cop que hagis de posar el peu a terra, i això pot ser enmig d’una trialera però també cada cop que t’aturis en un semàfor.

 

Quant m’he de gastar?

Doncs ja tenim el retrat robot d’una eMTB molt completa per al 2020: cobertes amples, doble suspensió, bateria de 625Wh, tija telescòpica i frens de quatre pistons. Fins ara, un model d’aquestes característiques no baixava dels 5000€. La gamma Bulls 2020 disposa de dos models amb aquests requisits per 4199€ que només es diferencien pel tamany de les rodes i el recorregut de les suspensions (120mm la Sonic Evo TR2 i 150mm la Sonic Evo AM2): motor Bosch 2020, bateria de 625Wh, doble suspensió, frens Magura MT5/MT4, canvi Sram SX Eagle de 12 velocitats amb cassette de 10-50.

 

Marques?

Totes les marques s’han abocat al mercat de les elèctriques, així que la teva tria és teva i només teva. Hi ha clients que posen per davant de tot la marca (o la imatge de marca), mentre que altres prioritzen la llista de components, l’estètica o la proximitat d’un distribuïdor oficial. I tu, què prefereixes?

 
Totes les marques s’han abocat al mercat de les elèctriques, així que la teva tria és teva i només teva. Hi ha clients que posen per davant de tot la marca (o la imatge de marca), mentre que altres prioritzen la llista de components, l’estètica o la proximitat d’un distribuïdor oficial. I tu, què prefereixes?