Pesen massa les bicis elèctriques?
Etiquetes:
bici electrica | bicicleta eléctrica | bicicletes elèctriques | eBici.cat | Biciclick Girona | Platja d'Aro | Palamós | Figueres | Palafrugell | Olot | Ripoll | motor Bosch | motor Yamaha | motor Brose
Pesen massa les bicis elèctriques?
La guerra del pes encara no ha arribat a les ebikes. Les bicicletes elèctriques són pesades, o si més no, menys lleugeres del que podrien ser.
Les marques actuen amb prudència. Els motors elèctrics fa pocs anys que són al mercat i la pràctica totalitat de fabricants actuen amb una precaució extrema. Molt pocs fins ara s'han llançat a fabricar quadres de carboni o han tractat de sotmetre els seus models a una dieta d'aprimament.
I això és així per una primera raó evident. El conjunt bateria-motor pesa més de 6 quilos. Cap altre component de la bicicleta pesa tant. Per situar les coses, aquests 6 quilos llargs és gairebé el pes d'algunes bicicletes completes d'altíssima gamma. O per donar una explicació més comprensible: un conjunt Bosch o Yamaha és més de la meitat del pes d'una mountain bike de 1.600€.
Els enginyers arriben a una conclusió evident: per què esforçar-se a fer una bici més lleugera (i molt més cara) si no puc tocar ni un cargol del motor Bosch o Yamaha?
Una observació sobre el tema preu. Fixem-nos en les bicis de muntanya de la marca Canyon. La gamma Grand Canyon està composada per cinc models, amb un ventall de preus que van dels 1.599€ als 2.799€. Sense entrar en el funcionament, els pesos van dels 10 quilos als 11,1. És a dir, que per alleugerir 1.100 grams hem d'alleugerir la nostra cartera en 1.300 euros. Estarem d'acord que a un euro el gram, alleugerir una bicicleta surt una mica car...
Té sentit fer-ho si som uns grans aficionats al mountain bike, si fem competició i, està clar, si ens ho podem permetre. Les nostres cames ho agraïran.
Però en una bicicleta elèctrica té molt sentit treure-li 1,1 quilos? Doncs relativament. Mentre que un quilo suposarà un 10% del pes d'una MTB convencional, en una ebike representarà només un 5%. Es notarà a l'hora de manejar la bici, en les frenades o en els salts, però resultarà irrellevant en les pujades, que és quan més en nota el pes d'una bici. Per a alguna cosa tenim un motor de 250 watts a sota el cul.
Hi ha altres raons per les quals les bicis elèctriques són més pesades del que podrien ser. És un mercat nou, i les marques encara estan a l'expectativa. A l'expectativa de quin impacte té afegir més de sis quilos en una bici de muntanya i de com afecta la potència extra al comportament del quadre.
I també estan a l'expectativa de com evolucionarà el mercat. I això dependrà de quin ús tinguin aquestes bicicletes.
En mountain bike, l'evolució ja es comença a veure. Els primers models eren dissenys molt tranquils, pensats per anar a passejar per la muntanya i adreçats a un públic poc exigent.
Des de fa dos anys han irromput amb força models per a ciclistes que volen molt més. Ara hi ha ebikes d'all mountain, trail, enduro i fins i tot descens, concebuts pensant en bikers joves que volen esprémer al màxim les possibilitats de les seves muntures. Les suspensions de llargs recorreguts, els discos grans i les transmissions de gamma alta cada vegada són més habituals. Bicicletes radicals per a un ús extrem.
Aixi, han aparegut models de carboni com l'exclusiva Haibike Full Carbon Ultimate (17,2 kg, 15.000€) o la Cube Elite Hybrid (17 kg, 6.800€).
Lapierre acaba de comercialitzar una gamma d'ebikes de carboni que no busca eliminar pes. La prioritat dels tècnics francesos ha estat treure els 2,5 quilos de la bateria del tub diagonal i situar-los en la posició més baixa i endarrerida que fos possible.
En els quatre models que composen la gamma de carboni (AM Carbon 700, 800, 900+ i 70th), la bateria va situada just a sobre del motor, i embolcallada pel quadre, que li fa de bressol. Avantatges? Un centre de gravetat més baix, una massa més centrada i una conducció més estable, manejable i divertida.
Al treure la bateria del tub diagonal es minimitza un dels inconvenients de les ebikes, que és la tendència de la bicicleta a caure lateralment en girs a poca velocitat, alhora que es treu pes de la roda davantera.
Lapierre assegura que va recórrer al carboni per situar la bateria allà on volien, i no per treure pes. I el cert és que aquesta gamma no és molt més lleugera que la seva homòloga d'alumini. (Tot i això, hi ha molts altres grans avantatges dels quals parlarem un altre dia).
Sigui com sigui, en tema de pes encara hi ha molt camí a recórrer en ebikes de muntanya. I sens dubte es recorrerà, tant per part dels fabricants de bicicletes com de motors i bateries. A Bosch i Yamaha els toca fer-ho.